دکتر فرشته دماریام » بارداری و زایمان » اطلاعاتی درباره تغییرات پستان در دوران بارداری
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

اطلاعاتی درباره تغییرات پستان در دوران بارداری

از نشانه‌های  اولیه بارداری تغییر در پستان‌هاست و با پیشروی در بارداری، سینه‌ها تغییر پیدا می‌کنند. این تغییرات در سینه می‌تواند از یک هفته پس از بارداری مادر شروع شده و تا زمان زایمان اش یا حتی پس از زایمان هم ادامه یابد. داشتن اطلاعات از شکل ظاهری سینه ها و چگونگی تغییرات ظاهری آن‌ها و چگونگی مواجه شدن با این تغییرات در دوره بارداری بسیار اهمیت دارد که این موضوع را بهترین متخصص زنان و زایمان به اطلاع شما می رساند. این یعنی بهتر است مادر از چگونگی این نوع تغییر باخبر بوده و از موارد بیان شده اطلاعات جامعی بدست آورید. در ادامه به تغییرات پستان در دوران بارداری بیشتر می‌پردازیم:

تغییرات پستان در بارداری

ساختار سینه ها در بانوان

ساختار سینه‌ها از غده‌هایی که شیر در آن‌ها تولید می‌شود و رگ‌ هایی که شیر را به داخل پستان‌ها انتقال می‌دهد، تشکیل می‌شود. این غدد و رگ ‌ها به سینه ‌ها شکل می‌دهند و با بافت‌هایی از نوع غده ‌ای، چربی و رشته ای شکل پوشیده شده‌اند.

پوست تیره رنگ اطراف نوک سینه‌ ها، آرئول نامیده می‌شود. در این قسمت برجستگی‌ های ریزی وجود دارند که غدد مونتگومری نامیده می‌شود و برای مرطوب کردن سینه مایعی را تولید می‌کند.

آناتومی سینه بانوان

تغییرات هورمونی در دوران بارداری

دوره بارداری بر سطح هورمون‌ های استروژن و پروژسترون در بدن مادر تاثیر می‌گذارد. این هورمون‌ ها در آماده‌ سازی سینه ‌ها برای شیردهی نقش مهمی دارند و دلیل بسیاری از تغییراتی هستند که شاید شما هم آن‌ها را  تجربه کنید.

نقش استروژن این است که رشد سلول های رگ ‌های سینه را تحریک می‌کند و باعث ترشح هورمون پرولاکتین می شود. پرولاکتین می‌تواند باعث بزرگ شدن سینه ‌ها و تولید افزایش تولید شیر در سینه‌ها شود.

 پروژسترون از شکل گیری و رشد بافت ‌های تولید کننده شیر در غدد سینه حمایت می‌کند. بعد از زایمان، سطح هورمون های استروژن و پروژسترون بسیار کاهش می‌یابد و برعکس سطح هورمون پرولاکتین افزایش می‌یابد و باعث می‌شود شیردهی اتفاق بیافتد.

بررسی تغییرات سینه‌ها در دوران بارداری

با شروع دوره بارداری بدن مادر، کم کم شروع به آماده شدن برای ورود نوزاد می‌کند. در این زمان بجز رحم، دیگر اندام ها نیز تغییرات مهمی می‌کنند. آغاز تغییرات سینه‌ها از طبیعی‌ترین نشانه‌های بارداری محسوب می‌شود که تقریبا از همان هفته‌های اول بارداری باید انتظارش را داشت.

اما مادرانی که در دوره بارداریشان تغییرات محسوسی در پستان‌ها را تجربه نمی‌کنند هم نباید نگران توانایی شیردهی و تغذیه کودکشان باشند. لزوما تغییرات در سینه‌ها و نوک سینه‌ها نشانه توانایی شخص در شیردهی نیست.

حال به شایع ترین نشانه‌ها و تغییرات سینه‌ها در حین بارداری می پردازیم:

تغییرات در سه ماهه اول

همانطور که گفته شد، بسیاری از مادران در ابتدای دوره بارداری تغییراتی را در سینه خود تجربه می‌کنند. البته تغییرات سینه‌ها در هر فرد متفاوت است.

نشانه‌های زیر جزو مواردی هستند که بعنوان رایج ترین تغییرات در سینه‌های زنان باردار در سه ماهه اول بارداری بروز می‌کنند.

حساس و دردناک شدن سینه‌ها

مادران ممکن است از 1 تا 2 هفته بعد از بارداری با بالا رفتن سطح هورمون ‌ها، جریان خون و حبس شدن مایعات در بافت سینه‌ ها مواجه شوند که این خود باعث می‌شود سینه‌ ها سنگین و دردناک شوند و در نتیجه به لمس شدن حساس شوند یا در مواردی حس گزگز شدن در سینه‌ ها اتفاق بیافتد.

بزرگ تر شدن اندازه سینه‌ها

سینه‌ها ممکن است تا مدتی پیش یا حتی پس از تولد رشد زیادی نداشته باشند. اما این سوال ممکن است ذهن را مشغول کرده  باشد که در طول بارداری چه میزان سینه‌ها رشد می‌کنند. پاسخ این است که تا وقتی که شما شیر دارید، تقریباً یک و نیم برابر بزرگتر از قبل از بارداریتان.

در هفته‌های اولیه بارداری ممکن است رشد پستان‌‌ها سریع یا تدریجی باشد. بالا رفتن سایز سینه‌ها تغییرات دیگری را هم در پی خواهد داشت مانند: متورم شدن، نرمی، کشیدگی پوست و غیره. به دلیل افزایش سطح هورمون‌ها در بدن این تغییرات رخ داده و همچنین افزایش جریان خون در بافت پستان‌ها.

به این نکته توجه کنید که در هفته‌های اول بارداری این نشانه‌ها و تغییرات ممکن است از بین بروند زیرا بدن شما با این تغییرات سازگار می‌شوند، ولی امکان بازگشت این علائم در مراحل بعدی بارداری نیز وجود دارد.

نمایان شدن رگ های تیره و برجسته روی سینه‌ها

به منظور تأمین نیازهای جنین در حال رشد، حجم خون موجود در بدن مادر 50 درصد افزایش پیدا می‌کند. این ممکن است باعث بزرگتر شدن رگ های سینه ‌ها و کبود شدنشان شده و بیشتر نمایان ‌شوند.

تغییر در نوک سینه ها و آرئول

تغییرات در نوک سینه ها شامل سه تغییر اساسی می‌شود :

در دوران بارداری ممکن است مادر احساس کند تغییراتی در نوک سینه‌هایش اتفاق افتاده است. به این صورت که حساس‌تر و بزرگتر می‌شوند و همچنین هاله دور سینه بزرگتر شده و تغییر رنگ می دهد.

مادر ممکن است تیرگی آرئول (هاله رنگی اطراف نوک سینه) را مشاهده کند. به خاطر وجود هورمون هایی که بر رنگدانه‌های پوست تاثیر می‌گذارند، تیرگی در نوک سینه‌ها و آرئول اتفاق می‌افتد.

نوک سینه‌های مادر ممکن است غدد مونتگومری در آرئول را بوجود بیاورد. این غدد بدون درد، ضدعفونی کننده و روان کننده اند و به مادر در عمل شیر دهی کمک می‌کنند.

تغییرات در سه ماهه دوم بارداری

حدودا در هفته پانزدهم بارداری، سلول های جدیدی که تولید کننده شیر در سینه‌ های مادر هستند فعال شده و حدودا در هفته 22ام بارداری عمل تولید شیر را آغاز می‌کنند. اما شما نگران نباشید تا وقتی که شما باردار هستید حجم بیشتر این شیر، جذب بدن می‌شود. در واقع هورمون‌ های بدن از جمع شدن یا بیرون زدن زیاد شیر جلوگیری می کنند.

از هفته 14 تا 27 ، یعنی سه ماهه دوم بارداری این امکان وجود دارد که تغییرات زیر را در پستان مشاهده کنید:

آرئول های تیره تر

 نوک پستان‌ها و آرئول‌ها (هاله اطراف نوک سینه) در سه ماهه دوم بارداری،  بزرگتر و تیره تر دیده می‌شوند. به طور معمول بعد از شیردهی، آرئول‌ها به رنگی که قبل از بارداری داشته اند برمی گردند، اما بعضی اوقات یک تا دو درجه تیره‌تر از حالت قبلی، باقی می‌ماند.

افزایش غدد مونتگومری

جوش‌های ریز و برجستگی‌هایی که روی آرئول بیشتر قابل دیدن هستند، به اصطلاح غده‌ های مونتگومری نامیده می‌شوند که یک روغن آبرسان کننده را تولید می‌کنند که با آغاز شیردهی از ایجاد عفونت و درد جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید که دانشمندان بر این باور هستند که بویی که از این روغن به مشام می‌رسد شبیه به مایع آمنیوتیک بوده و ممکن است بعد از تولد، نوزاد شما را به سوی نوک پستان ببرد.

دکتر فرشته دماری یام

متخصص زنان زایمان و نازایی
دوره دیده تخصصی زیبایی زنان؛ نازایی،لاپاراسکوپی و سکسولوژی
انجام هزاران زایمان طبیعی و سزارین
انجام اعمال جراحی زیبایی زنان
مقالات مرتبط
عوارض و خطرات جراحی لابیاپلاستی

عوارض و خطرات جراحی لابیاپلاستی

با اینکه جراحی لابیاپلاستی یک عمل کم تهاجمی و ساده است اما مانند تمام روش‌های جراحی می‌تواند با خطرات و عوارضی همراه باشد. تعدادی از این عوارض کوتاه مدت هستند و با مداخلات ساده درمانی برطرف می‌شوند اما برخی دیگر نیاز...

علت و درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

علت و درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

بی اختیاری ادرار در دوران بارداری  به دلیل اینکه مادران باید به مقابله با وزن روزافزون جنین، رحم و مایعات مرتبط با آن بپردازند. در نتیجه، احتمال بی اختیاری استرسی به طور قابل توجهی در طول یک بارداری نه ماهه افزایش می...

آیا تیروئید باعث ناباروری می شود ؟

آیا تیروئید باعث ناباروری می شود ؟

کم کاری تیروئید علت اصلی مشکلات ناباروری در زنان است. عملکرد کم تیروئید یکی از دلایل اصلی مشکل در رسیدن و حفظ بارداری است. این یکی از شایع ترین علل ناباروری است و بسیاری از زنان متوجه این موضوع نیستند. بیماری های...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب