دکتر فرشته دماریام » بارداری و زایمان » آیا تیروئید باعث ناباروری می شود ؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

آیا تیروئید باعث ناباروری می شود ؟

آیا تیروئید باعث ناباروری می شود ؟

نقش کم کاری تیروئید در ناباروری زنان

هورمون های تیروئیدی از هورمون های تحریک کننده تیروئید (TSH)  تولید می شود. و از طریق غده ی هیپوفیز تنظیم می گردد. حال اگر غده هیپوفیز در تولید هورمون های تحریک کننده تیروئید مشکل پیدا کند، می تواند عارضه هایی را در بدن افراد به وجود آورد. که گاه ممکن است بسیاری از عملکرد های بدن را کم کند و یا بیش از حد کند. در واقع کم کاری تیروئید سبب کمبود هورمون های تیروئیدی می شود. اما پر کاری تیروئیدی منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئیدی در بدن می گردد.
زنان، به ویژه در سن بالا ( آنهایی که بیش از 60 سال سن دارند ) ، بیشتر به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند. کم کاری تیروئید ، باعث می شود تعادل طبیعی واکنش های شیمیایی در بدن و مخصوصا در سیستم تناسلی مختل شود. این بیماری به ندرت در مراحل اولیه علایم دارد ، اما با گذشت زمان ، کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند منجر به مشکلاتی شود.
کم کاری تیروئید در خانمها در دوران باروری ممکن است با عوارضی همراه باشد.

سطح پایین هورمون تیروئید می تواند به بی نظمی تخمک گذاری منجر شده که باعث کاهش باروری می شود. در واقع کم کاری تیروئید یکی ازعوامل ناباروری خانمها در نظر گرفته می شود و متخصص زنان و نازایی در ارزیابی علل ناباروری در زوج های نابارور، آزمایش تیروئید را چک می کنند. علاوه بر این ، برخی از علل کم کاری تیروئید ( مانند اختلال خودایمنی ) می توانند باروری را تحت تاثیر قرار داده و باعث نازایی شوند.همچنین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به علت افسردگی ، دچار کاهش میل جنسی شده که بر رابطه زناشویی و تمایل به باروری افراد تأثیر دارد. اختلال عملکرد تیروئید می تواند باعث ناباروری غیر قابل توجیه شود.

تاثیر تیروئید بر تخمک گذاری

سطح غیرطبیعی هورمون‌های تیروئید تأثیر زیادی درتخمک‌گذاری و عادت ماهانه دارد. مشکلات تیروئید می‌تواند باعث تغییر سطح هورمون‌های بارداری و همچنین اختلال در چرخۀ کنترل این هورمون و ایجاد مشکلاتی در فرایند تخمک‌گذاری و چرخۀ عادت ماهانه شود. مراحل اولیه ی اختلال عملکرد تیروئید می‌تواند باعث تغییراتی در فرایند تخمک‌گذاری و همچنین قابلیت پذیرش آندومتر برای لانه‌گزینی جنین شود که این موارد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در باروری فرد شود.

نقش تیروئید در ناباروری

ناباروری در زنان دلایل مختلفی داردکه اختلالات هورمونی یکی از مهم ترین دلایل نازایی می باشد معمولاً در زنانی نابارور و یا زنانی که مبتلا به آندومتریوز و سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، بیماری تیروئید بیشتر دیده می شود.

هورمون های تیروئیدی از طریق روش های مختلفی می توانند برروی عملکرد تخمدان ها تاثیر بگذارند و موجب ناتوانی زنان درتخمک گذاری و حتی نازایی درآنها شوند.

  • هیپوتیروئیدیسم یا(کم کاری تیروئید) با کاهش سطح SHBG  باعث کاهش هورمون تستوسترون توتال و افزایش هورمون تستوسترون آزاد می گردند.
  • هیپوتیروئیدیسم اولیه TSH را افزایش و T4  راکاهش میدهد درصورتی که کم کاری تیروئید ثانویه TSH  را کاهش و هورمون TRH  را افزایش می دهد و از این طریق باعث افزایش پرولاکتین و کاهش تخمگ گذاری می شود.
  • هورمون تیروئید در لقاع تخمک نقش بسیار مهمی دارد  و همچنین از طریق هورمون FSH در تولید استروژن نقش مهمی دارد.
  • در بیماری تیروئید دو فاکتور خود ایمنی مانند آنتی تیروگلوبولین آنتی بادی و AntiTpo  می توانند مانع لقاح تخمک و ناباروری گردند.
  • کم کاری تیروئید می تواند سطح هورمون پرولاکتین را افزایش داده و از این طریق موجب ایجاد کیست در تخمدان و ناباروی گردد.
  • سطح غیرطبیعی هورمون های تیروئیدی باعث به وجود آمدن اختلال درتخمک گذاری و عادت ماهیانه می شود.
  • اخلالات هورمون های تیروئیدی باعث کوتاه شدن فاز لوتئال می شوند و زمانی که این فاز کوتاه شود ممکن است که تخمک بارور شده از طریق قاعدگی از بدن خارج شود.
  • اختلالات هورمون های تیروئیدی باعث بر هم خوردن تعادل هورمون های استروژن و پروژسترون می شود.

البته شایان به ذکر است که کم کاری و یا پرکاری تیروئید در مردان نیز می تواند موجب ناباروری گردد. درواقع در این شرایط اسپرم هایی که تولید می شوند فاقد تحرک کافی هستند و یا افزایش پرولاکتین در این افراد موجب کاهش تولید هورمون تستوسترون و در نتیجه موجب ناباروری می گردد

هورمون های تیروئید در دوران بارداری چه نقشی دارند؟

  • در دوران بارداری، هورمون تیروئید مادر با کمک هورمون تیروئید جنین در اواخر بارداری، رشد و نمو جنین را کنترل می کند.
  • پس از زایمان، تیروئید همچنان به رشد و تکامل کمک می کند.
  • عملکرد سالم تیروئید همچنین عملکرد چندین هورمون دیگر مانند رشد را تنظیم می کند.
  • هورمون های تیروئید ضربان قلب، فشار خون و عملکرد صحیح مغز را کنترل می کنند.

کم کاری تیروئید در دوران بارداری

از آنجایی که تمام سطوح هورمونی به یکدیگر مرتبط است، کم کاری تیروئید زنان، باردار شدن را برایشان سخت تر می کنند. کم کاری تیروئید تولید هورمون های جنسی را در زنان مختل می کند و باعث عدم تعادل می شود. زنان مبتلا به اختلالات تیروئید اغلب دارای اختلالات چرخه قاعدگی مانند سیکل های نامنظم یا پریودهای کم هستند. کم کاری تیروئید باعث اختلال عملکرد تخمدان می شود، اگرچه هنوز دلایل دقیق آن کشف نشده است. کم کاری تیروئید همچنین می تواند باعث ایجاد کیست تخمدان در برخی از زنان شود که با دارو قابل درمان است.

مشخص شده است که مشکلات تیروئید زنان باردار در حدود 10 تا 15 درصد از کل زنان باردار رخ می دهد. در دوران بارداری، عملکرد تیروئید زن باید حدود 20 تا 50 درصد افزایش یابد تا نیازهای مادر و جنین او برآورده شود. هنگامی که تیروئید به دلیل بارداری تحت فشار قرار می گیرد و زن از کم کاری تیروئید رنج می برد، اغلب می تواند منجر به خطرات سقط جنین یا عدم رشد جنین شود. همچنین می تواند منجر به تولد نوزادان نارس با وزن کمتر و مشکلات رشد پس از زایمان بیشتر شود.

❎ همیشه برای زنان مهم است که عملکرد تیروئید خود را قبل و در طول بارداری بررسی کنند. آزمایش ها نسبتاً آسان در دسترس هستند و باید توسط یک پزشک دارای گواهی مناسب انجام شوند.

دکتر فرشته دماری یام

متخصص زنان زایمان و نازایی
دوره دیده تخصصی زیبایی زنان؛ نازایی،لاپاراسکوپی و سکسولوژی
انجام هزاران زایمان طبیعی و سزارین
انجام اعمال جراحی زیبایی زنان
مقالات مرتبط
عوارض و خطرات جراحی لابیاپلاستی

عوارض و خطرات جراحی لابیاپلاستی

با اینکه جراحی لابیاپلاستی یک عمل کم تهاجمی و ساده است اما مانند تمام روش‌های جراحی می‌تواند با خطرات و عوارضی همراه باشد. تعدادی از این عوارض کوتاه مدت هستند و با مداخلات ساده درمانی برطرف می‌شوند اما برخی دیگر نیاز...

علت و درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

علت و درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

بی اختیاری ادرار در دوران بارداری  به دلیل اینکه مادران باید به مقابله با وزن روزافزون جنین، رحم و مایعات مرتبط با آن بپردازند. در نتیجه، احتمال بی اختیاری استرسی به طور قابل توجهی در طول یک بارداری نه ماهه افزایش می...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب