دکتر فرشته دماریام » بارداری و زایمان » میومکتومی در ارومیه
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

میومکتومی در ارومیه

میومکتومی چیست؟ میومکتومی رحم چگونه است؟ این از جمله سوالات متداولی است که بعد از توصیه این جراحی از جانب متخصص زنان ذهن افراد را درگیر می کند. آیا بعد از میومکتومی می توان باردار شد؟ مراحل انجام این جراحی چگونه است و چه عوارضی در آینده برای شما دارد؟ در این مقاله از وبسایت دکتر فرشته دماری یام به هر آنچه باید در این خوصص بدانید خواهیم پرداخت.

میومکتومی چیست

میومکتومی چیست؟

میومکتومی یک عمل جراحی است که به منظور برداشتن فیبروم رحم انجام می‌شود. این درواقع کی از راهکار های درمان فیبروم رحم است. این توده‌ها معمولاً خطرناک نیستند، اما در برخی از موارد ممکن است علائم ناخوشایند مانند خونریزی شدید، درد شدید، فشار بر اورگان‌های اطراف رحم و یا عدم باروری ایجاد کنند. به همین دلیل متخصص زنانو زایمان شما صلاح می داند برای جلوگیری از کاهش افت کیفت زندگی، لازم است این جراحی صورت بگیرد.

روش های مختلف انجام جراحی میومکتومی

در میومکتومی، پزشک با استفاده از وسایل جراحی و ابزارهای خاص، توده‌های فیبروئیدی را بر می دارد. این عمل ممکن است از طریق واژینال (به عنوان مثال با استفاده از هیستروسکوپ) یا از طریق جراحی باز شکمی (در صورتی که توده‌ها بزرگ باشند) انجام شود. این جراحی ممکن است با خطرهایی مانند خونریزی، عفونت و تشکیل توده‌های جدید همراه باشد. به همین دلیل برای انجام آن لازم است حتما به متخصص مراجعه کنید. در کل روش های انجام این جراحی شامل موارد زیر می شود:

  • میومکتومی هیستروسکوپی
  • میومکتومی لاپاروسکوپی
  • میومکتومی از طریق جراحی باز شکمی

جراحی میومکتومی چگونه انجام می شود؟

همانطور که سابقا اشاره کردیم مراحل انجام این جراحی در میومکتومی لاپاروسکوپی با میومکتومی به روش باز شکمی و یا روش دیگر اندکی متفاوت است اما هدف در هر شیوه از انجام این جراحی، خارج کردن کیست رحم است. در ادامه مقاله به توضیح کلی در خصوص مراحل مختلف جراحی می پردازیم:

مراحل انجام جراحی میومکتومی

آمادگی بیمار برای جراحی

قبل از اجرای میومکتومی، بیمار باید برای این عمل جراحی آماده شود. این شامل بررسی‌های پزشکی (مانند انجام آزمایشات خون و تصویربرداری) و داروهایی می‌شود که باید قبل از عمل جراحی مصرف شوند.

بیهوشی

برای اجرای میومکتومی، بیمار باید به صورت کامل بیهوش شود تا از درد و احساس ناراحتی خود در طول عمل جراحی جلوگیری شود. مراقبت های لازم قبل از بیهوشی نیز این سات که لازم است از 8 ساعت قبل از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید.

دسترسی به رحم به منظور خارج کدن فیبروم ها

در این مرحله، پزشک به رحم دسترسی پیدا می‌کند. این می‌تواند از طریق یا از طریق جراحی باز شکمی انجام شود. پس از دسترسی به رحم، پزشک با استفاده از وسایل جراحی و ابزارهای خاص توده‌های برداشته می شود. و ناحیه مورد نظر بخیه می خورد.

میومکتومی واژینال

میومکتومی واژینال چگونه است؟

میومکتومی واژینال، برای خارج کردن فیبروم های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد. این جراحی کم تهاجمی تر است. به علت آنکه برش های گسترده ایجاد نمی شود. بنابراین این روش همیشه به عنوان گزینه اول جراحی در نظر گرفته می شود. در ادامه به توضیح دو مورد روش لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی می پردازیم.

شیوه انجام این جراحی در میومکتومی لاپاراسکوپی به این صورت است که برش های کوچکی برای وارد کردن دوربین و ابزار جراحی در شکم ایجاد می شود. برای دسترسی بهتر شکم با گاز CO2 پر می شود. از این طریق دسترسی لازم برای خارج کردن فیبروم رحم ایجاد شده و جراحی انجام می شود. 

همچنین ممکن است میومکتومی هیستوسکوپی برای فیبروم هایی که به سمت دیواره داخلی رحم رشد می‌کنند، کمتر از 4 سانتی‌متر هستند، مورد استفاده قرار گیرد. در این روش نیز برش گسترده ای ایجاد نخواهد شد و جراحی از طریق واژن و دهانه رحم و داخل رحم انجام می شود.

سخن آخر

میومکتومی یک عمل جراحی جدی است و باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. حتی در صورتی که به شکل واژینال انجام شود. در صورتی که شما نیاز به این عمل جراحی دارید، بهتر است با پزشک خود درباره جزئیات و خطرات این عمل جراحی صحبت کنید. البته قبل از تجویز و توصیه جراحی پرونده پزشکی شما به صورت کامل خوانده می شود و بهترین توصیه درمانی صورت خواهد پذیرفت. همچنین در ارتباط با اقدامات قبل از جراحی نیز توضیحاتی به شما داده می شود.

سوالات متداول

دکتر فرشته دماری یام

متخصص زنان زایمان و نازایی
دوره دیده تخصصی زیبایی زنان؛ نازایی،لاپاراسکوپی و سکسولوژی
انجام هزاران زایمان طبیعی و سزارین
انجام اعمال جراحی زیبایی زنان
مقالات مرتبط
عوارض و خطرات جراحی لابیاپلاستی

عوارض و خطرات جراحی لابیاپلاستی

با اینکه جراحی لابیاپلاستی یک عمل کم تهاجمی و ساده است اما مانند تمام روش‌های جراحی می‌تواند با خطرات و عوارضی همراه باشد. تعدادی از این عوارض کوتاه مدت هستند و با مداخلات ساده درمانی برطرف می‌شوند اما برخی دیگر نیاز...

علت و درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

علت و درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

بی اختیاری ادرار در دوران بارداری  به دلیل اینکه مادران باید به مقابله با وزن روزافزون جنین، رحم و مایعات مرتبط با آن بپردازند. در نتیجه، احتمال بی اختیاری استرسی به طور قابل توجهی در طول یک بارداری نه ماهه افزایش می...

آیا تیروئید باعث ناباروری می شود ؟

آیا تیروئید باعث ناباروری می شود ؟

کم کاری تیروئید علت اصلی مشکلات ناباروری در زنان است. عملکرد کم تیروئید یکی از دلایل اصلی مشکل در رسیدن و حفظ بارداری است. این یکی از شایع ترین علل ناباروری است و بسیاری از زنان متوجه این موضوع نیستند. بیماری های...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب