دکتر فرشته دماریام » ناباروری » ناباروری ثانویه، علت و روش درمان

ناباروری ثانویه، علت و روش درمان

کسانی که ناباروری ثانویه را تجربه می کنند، پس از بارداری موفق  اول برای باردار شدن بعدی دچار مشکل هستند. درست مانند ناباروری اولیه، ناباروری ثانویه می تواند به دلیل مشکلی در هر نقطه از فرآیند طبیعی  و تا حدودی پیچیده  مورد نیاز برای باردار شدن رخ دهد. قدرت باروری شما حتی پس از تولد فرزند نیز ممکن است تغییر کند.

علت ناباروری ثانویه

ناباروری ثانویه چیست؟

دو نوع ناباروری وجود دارد: اولیه و ثانویه. ناباروری اولیه به معنی عدم توانایی باردار شدن است، معمولاً پس از 1 سال یا 6 ماه تلاش، اگر سن 35 سال یا بیشتر باشد. اما ناباروری ثانویه پس از اولین بارداری موفق ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیافتد.

بیشتر بدانید: علائم نازایی

علت ناباروری ثانویه چیست؟

ناباروری اولیه و ثانویه اغلب علل مشابهی دارند. مهمترین چیزی که باید بدانید این است که در اکثریت قریب به اتفاق موارد، ناباروری تقصیر شما نیست. ما می دانیم که این کار کنار آمدن با آن را آسان نمی کند، اما می تواند به شما کمک کند تا برای یافتن راه حل های مبتنی بر شواهد که ممکن است به شما در باردار شدن با موفقیت کمک کند، قدرت بیشتری پیدا کنید.

ممکن است با یک یا چند مرحله از مراحل زیر مشکل ایجاد شود:

• تخمک گذاری (تخمک آزاد می شود)
  • لقاح تخمک با اسپرم
  • سفر تخمک بارور شده به رحم
  • لانه گزینی تخمک بارور شده در رحم

در اینجا برخی از شایع ترین علل ناباروری به طور کلی آورده شده است که معمولاً به ناباروری ثانویه نیز مربوط می شود.

• اختلالات تخمک گذاری

اغلب ناباروری زنان به دلیل اختلالات تخمک گذاری است. در واقع، 40 درصد از زنان مبتلا به ناباروری به طور مداوم تخمک گذاری نمی کنند. مشکلات تخمک گذاری می تواند ناشی از شرایط و عوامل مختلفی باشد، مانند:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

نارسایی اولیه تخمدان (POI)

کاهش تولید تخم مرغ مرتبط با افزایش سن

تیروئید یا سایر اختلالات غدد درون ریز که بر تولید هورمون تأثیر می گذارد

برخی از عوامل سبک زندگی، مانند وزن، تغذیه و سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

یکی از شایع‌ترین علل ناباروری زنان PCOS است که باعث می‌شود تخمدان‌ها یا غدد فوق کلیوی هورمون‌های زیادی تولید کنند که مانع از ترشح تخمک توسط تخمدان‌ها می‌شود. همچنین می تواند باعث ایجاد کیست در تخمدان ها شود که ممکن است در تخمک گذاری تداخل بیشتری ایجاد کند.

• مشکلات رحم یا لوله های فالوپ

مشکلات ساختاری می تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر در لوله های فالوپ انسداد وجود داشته باشد، اسپرم و تخمک ممکن است نتوانند به هم برسند. رحم همچنین ممکن است نقص ساختاری یا بافتی داشته باشد که از لانه گزینی جلوگیری می کند.

در اینجا برخی از شرایط خاص که بر لوله های فالوپ یا رحم تأثیر می گذارد، آورده شده است.

اندومتریوز

فیبروم یا پولیپ رحم

جای زخم رحم

ناهنجاری در شکل رحم، مانند رحم تک شاخ

آندومتریوز بسیار مهم است، زیرا تا 10 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

ناباروری ثانویه به دلیل آندومتریوز می‌تواند پس از سزارین یا جراحی رحم ایجاد شود، زمانی که سلول‌های رحم ممکن است در جای خود قرار نگیرند و علائم شروع یا افزایش یابد.

• جای زخم سزارین

اگر با بارداری قبلی زایمان سزارین داشته اید، ممکن است جای زخم در رحم به نام ایستموسل وجود داشته باشد. ایستموسل می تواند منجر به التهاب در رحم شود که بر لانه گزینی تاثیر می گذارد.

• عفونت ها

از جمله عفونت های مقاربتی  می توانند باعث بیماری التهابی لگن شوند. این می تواند منجر به زخم و انسداد لوله های فالوپ شود. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) (و درمان های آن) نیز ممکن است بر مخاط دهانه رحم تأثیر بگذارد و باروری را نیز کاهش دهد.

• اختلالات خود ایمنی

رابطه بین اختلالات خودایمنی و ناباروری به طور کامل شناخته نشده است. به طور کلی، اختلالات خودایمنی باعث می شود که بدن به بافت های سالم حمله کند. این می تواند شامل بافت های تولید مثلی نیز باشد.

اختلالات خودایمنی مانند هاشیموتو، لوپوس و آرتریت روماتوئید ممکن است با ایجاد التهاب در رحم و جفت بر باروری تأثیر بگذارد. و داروهایی که این اختلالات را درمان می کنند نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

• سن

ما می دانیم که این موضوع حساسی است، اما متأسفانه، راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. علم می گوید که سن در باروری نقش دارد. این مطالعه 2018 منبع معتبر سن را به عنوان یک عامل آماری معنی‌دار در ناباروری ثانویه در مقایسه با ناباروری اولیه مرتبط کرد. در این مطالعه، میانگین سنی زوج‌ها در بین کسانی که ناباروری ثانویه را تجربه می‌کردند بالاتر بود.

تشخیص ناباروری ثانویه

اگر قبلاً به راحتی باردار شده اید، همه اینها ممکن است بسیار ترسناک و ناآشنا باشد – و پیچیده. اما درمان ناباروری ابتدا با شناسایی علت آن شروع می شود. بنابراین، پزشک ممکن است آزمایش هایی را توصیه کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون شما
  • تست های تخمک گذاری
  • یک معاینه لگنی
  • اشعه ایکس برای مشاهده لوله های فالوپ شما
  • سونوگرافی ترانس واژینال
  • سایر آزمایشات برای مشاهده رحم و دهانه رحم شما

اگر آزمایش‌های شما بدون علامت قرمز برگشت، ممکن است پزشک شما آزمایش‌هایی را برای ناباروری مردان پیشنهاد دهد. (با عرض پوزش، خانم ها: این یک واقعیت زندگی است که ما ابتدا زیر ذره بین قرار می گیریم.)

بیشتر بدانید: درمان نازایی

درمان ناباروری ثانویه

هنگامی که علت آن را دانستید، پزشک می تواند یک برنامه درمانی برای افزایش احتمال باردار شدن شما ایجاد کند. در اینجا چند درمان رایج برای ناباروری در زنان آورده شده است.

✅ داروها

داروها اغلب برای عادی سازی هورمون ها استفاده می شوند. در موارد دیگر، داروهای تقویت کننده باروری برای کمک به تحریک تخمک گذاری توصیه می شود.

از آنجایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک علت شایع ناباروری است، لازم به ذکر است که درمان ممکن است شامل داروهایی برای کمک به تحریک تخمک گذاری علاوه بر مداخلات سبک زندگی باشد، مانند رسیدن به وزن سالم در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد وزن عاملی است.

✅ عمل جراحی

در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. چندین روش جراحی موثر وجود دارد که ممکن است مشکلاتی مانند فیبروم رحم، اسکار رحم یا اندومتریوز پیشرفته را درمان کند. بسیاری از این روش ها با حداقل تهاجم انجام می شوند.

هیستروسکوپی برای تشخیص و درمان ناهنجاری های رحم مانند پولیپ و اندومتریوز استفاده می شود. لاپاراسکوپی روشی است برای کمک به تشخیص ناباروری در زمانی که سایر اقدامات ناموفق بوده است و می تواند همراه با هیستروسکوپی به عنوان درمان موثر مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی ترسناک به نظر می رسد، اما اینکه گفته می شود یک راه حل جراحی برای ناباروری شما وجود دارد، در واقع خبر بسیار دلگرم کننده ای است.

✅ فناوری تولید مثل پیشرفته (ART)

بارداری موفق ممکن است شامل ART باشد. دو مورد از رایج ترین آنها تلقیح داخل رحمی (IUI) و IVF هستند.

با IUI، اسپرم جمع آوری می شود و سپس در زمان تخمک گذاری وارد رحم می شود. در IVF، تخمک زن و همچنین اسپرم جمع آوری می شود. در آزمایشگاه، تخمک با اسپرم بارور می شود و در آنجا به جنین تبدیل می شود. سپس، یک جنین (یا بیش از یک) در رحم زن کاشته می شود.

نکاتی برای مقابله با ناباروری ثانویه

مقابله با باروری ثانویه می تواند سخت باشد. قرار ملاقات های پی در پی با پزشک، آزمایش ها، روش های درمان میتواند مشکل شما را برطرف کند. از سرزنش خود یا شریک زندگی خود بپرهیزید. با پزشک خود بر روی وضعیت فعلی خود و روش های مبتنی بر شواهد برای غلبه بر آن متمرکز بمانید. با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. استرس ناباروری می تواند حتی روی سالم ترین رابطه هم تاثیر بگذارد. برای ارتباط با شریک زندگی خود وقت بگذارید. در مورد احساسات خود صحبت کنید، نگرانی های خود را بیان کنید، و با یک برنامه برای حرکت رو به جلو و احساس همسویی همکاری کنید. هر فردی که دچار ناباروری می شود نیاز به یک سیستم حمایتی قوی دارد. به کسانی که به آنها اعتماد دارید اعتماد کنید و اگر علائم افسردگی بالینی مانند ناامیدی و ناامیدی را احساس کردید، همیشه با پزشک خود صحبت کنید.

نتیجه گیری

ناباروری ثانویه می تواند برای هر کسی، از جمله شما، شریک زندگی تان، و عزیزان، آسیب های جسمی و روحی داشته باشد. مهم است که با پزشک خود در مورد تمام نگرانی ها، مبارزات و اهداف خود صحبت کنید.

دکتر فرشته دماری یام

متخصص زنان زایمان و نازایی