دکتر فرشته دماریام » ناباروری » پی  آر پی تخمدان در ارومیه
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

پی  آر پی تخمدان در ارومیه

پی  آر پی تخمدان در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟ شاید تا به حال نام PRP تخمدان برای درمان ناباروری را زیاد شنیده باشید. اما آیا این روش می تواند به شما در زمینه ناباروری کمک کند؟  پی آر پی تخمدان برای چه کسانی مورد استفاده قرار می گیرد؟ در این مقاله از سایت دکتر فرشته دماری یام قصد داری به هر آنچه باید در خصوص این مورد بدانید، اشاره کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موارد استفاده از پی آر پی تخمدان چیست؟

یکی از اصلی ترین موارد استفاده از پی آر پی تخمدان افزایش شانس بارداری است. این روش می تواند امید مادر شدن را برای زنانی که یائسگی زودرس را تجربه کرده اند افزایش دهد و همچنین راهی برای افزایش شانس باروری در افرادی که نزدیک به سن یائسگی هستند را ایجاد کند. همچنین مادامی که تخصص زنان صلاح ببینید این روش می تواند به بانوان در درمان ناباروری مفید باشد، آن را توصیه می کند. معمولا بانوانی با سابقه سندرم تخمدان پلی کیستیک و مشکلات ناباروری این درمان را برای افزایش ظرفیت تخمدان دریافت می کنند.

بارداری در یائسگی با پی آر پی تخمدان

 آیا باردار در یائسگی و یا دردوران های نزدیک به یائسگی امکان پذیر است؟ با برخی از روش های درمانی می توان امکان باروری در این سن برای بانوان بالا برد. یکی از تکنیک هایی که در این خصوص مورد استفاده قرار می گیرد، PRP تخمدان است. این ممکن است به عنوان یک درمان مکمل و یا یک درمان همراه با سایر روش های درمان ناباروری برای بانوان برای افزایش بارداری در سنین بالاتر مورد استفاده قرار بگیرد. این امر علی الخصوص برای بانوانی که به علت یائسگی زودرس شانس احتمال مادر شدن آنها افزایش یافته است، بسیار مفید واقع می شود.

مراقبت های دوران یائسگی بانوان

PRP تخمدان

لزوم پی  آر پی تخمدان برای افزایش شانس باروری

پی  آر پی تخمدان فرآیند تخمک گذاری را آسان می کند. از هنگام تولد همه ی تخمک ها در تخمدان یک زن وجود دارند، با افزایش سن و به مرور زمان، تعداد و کیفیت تخمک ها کاهش می یابد؛ همچنین نارسایی تخمدان یا یائسگی زودرس باعث تخریب تخمدان و کاهش سطح هورمون های جنسی می شود. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) حاوی چندین فاکتور رشد است که باعث ترمیم بافت می شود و ممکن است باعث ایجاد تخمک شود.
این روش معمولا در زنانی با ذخیره ی تخمدان پایین، زنانی با تجربه چندین سقط، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) بسیار مفید است و همچنین در مواردی که ناباروری با منشا مشکلات هورمونی باشد یا حتی زنان با یائسگی زودرس یا در مرحله پیش از یائسگی قرار دارند هم پی آر پی بسیار مفید واقع می شود. از اصلی ترین دلایلی که به این منظور انجام می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذخیره تخمدان پایین
  • کیفیت پایین تخمک
  • شکست در درمان ناباروری با IVF
  • انتقال جنین ناموفق
  • پوشش نازک آندومتر

مزایای استفاده از PRP تخمدان برای افزایش شانس باروری

پی  آر پی تخمدان به فرد کمک می کند بدون استفاده از درمان ناباروری با IUI و درمان ناباروری با IVF و فقط با بهره گیری از تخمک و اسپرم جنین در دستگاه تولید مثل زنان ایجاد شده . رشد کند. بنابراین با انجام پی آر پی تخمدان، فرد می تواند با تخمک های خودش باردار شود. در صورتی که بدون انجام این روش باردار شدن فرد منفی بوده و یا لازم به استفاده از تخمک اهدایی و یا روش های درمان ناباروری خواهد بود.

پی  آر پی تخمدان ممکن است به عنوان روش های همراه با دیگر درمان های ناباروری برای افزایش شانس بارداری نیز استفاده شود.

پی آر پی تخمدان چگونه انجام می شود؟

این روش معمولا با بهره برداری از خون خود فرد انجام می شود. در این روش خون فرد بعد از فرایند خونگیری در سانتریفیوژ قرار گرفته و پلاسمای خون کاملا جدا می شود. بنابراین ماده به دست آمده پلاسمای سرشار از پلاکت است. پس از آن این ماده با روش های مستقیم و یا غیر مستقیم به رحم تزریق می شود.

سخن آخر

این درمان برای مواردی به کار گرفته می شود که فرد با مشکلاتی نظیر تنبلی تخمدان مواجه است. همچنین در خصوص مواردی که شخص با اختلالاتی نظیر سقط جنین قبلی رو به رو است، پی آر پی تخمدان برای افزایش شانس بارداری به کار گرفته می شود. 

دکتر فرشته دماری یام

متخصص زنان زایمان و نازایی
دوره دیده تخصصی زیبایی زنان؛ نازایی،لاپاراسکوپی و سکسولوژی
انجام هزاران زایمان طبیعی و سزارین
انجام اعمال جراحی زیبایی زنان
مقالات مرتبط
چند روز بعد از تخمک کشی انتقال انجام می شود؟

چند روز بعد از تخمک کشی انتقال انجام می شود؟

چند روز بعد از تخمک کشی انتقال انجام می شود؟ پاسخ این سوال را در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد.جهت درمان ناباروری با IVF و کسب اطلاعات بیشتر به سایت دکتر فرشته دماری یام مراجعه کنید. چند وقت بعد از پانکچر باید برای...

ناباروری ثانویه، علت و روش درمان

ناباروری ثانویه، علت و روش درمان

کسانی که ناباروری ثانویه را تجربه می کنند، پس از بارداری موفق  اول برای باردار شدن بعدی دچار مشکل هستند. درست مانند ناباروری اولیه، ناباروری ثانویه می تواند به دلیل مشکلی در هر نقطه از فرآیند طبیعی  و تا حدودی پیچیده ...

لاپاراسکوپی در درمان نازایی

لاپاراسکوپی در درمان نازایی

لاپاراسکوپی یکی از روش‌هایی است که در درمان ناباروری به کار برده می‌شود. لاپاراسکوپ وسیله‌ای است که با استفاده از دوربین متصل به آن می‌توان داخل بدن را مشاهده نمود. بنابراین جهت تشخیص هرگونه مشکل ساختاری و عملکردی در...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب