دکتر فرشته دماریام » بارداری و زایمان » کاهش درد زایمان طبیعی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

کاهش درد زایمان طبیعی

یکی از دو راهی هایی که همیشه مادران در بارداری با ان مواجه خواهند شد انتخاب نوع زایمان است. پزشکان به طور کلی در شرایط نرمال زایمان طبیعی را به مادر پیشنهاد می دهند. انتخاب نوع زایمان یکی از مواردی است که در مشاوره قبل از زایمان مشخص می شود. از گذشته تا به امروز روش زایمان طبیعی به علت نداشتن دوران نقاهت و بیهوشی مورد استقبال بسیاری از مادران بوده ذاست. اما با پیشرفت علم و کم درد بودن روش سزاین امروزه بسیاری از مادران این روش را ترجیح می دهند. یکی از مواردی که در خصوص زایمان سزارین وجود دارد این است که اگر زایمان اول به صورت سزارین انجام شود، زایمان دوم نمی تواند طبیعی انجام شود. در ادامه ی این مقاله به علت درد در زایمان طبیعی و برخی روش های کاهش این درد خواهیم پرداخت.

علت ترس از زایمان طبیعی

ترس از زایمان طبیعی می تواند دو علت عمده داشته باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  1. درد در هنگام زایمان طبیعی: یکی از مواردی که ذهن بسیار از مادران را در دوران بارداری به خود اختصاص می دهد درد در هنگام زایمان است. این افراد پیش از زایمان درباره ی زایمان بی درد و روش های آن با پزشک خود باید مشورت کنند. امروزه روش هایی مانند سزارین وجود دارند که سبب می شود فرد از انجام زایمان طبیعی پرهیز کند. یکی از نکاتی که مادران را نسبت به زایمان می تواند دلگرم کند صحبت و پرس و جو از افرادی است که به تازگی زایمان طبیعی انجام داده اند. برخی باور غلطی دارند که تصور می کنند زایمان سزارین بدون هیچگونه درد است؛ در حالی که افراد در این نوع از زایمان فقط در هنگام زایمان و یهوشی درد ندارند اما پس از آن در دوران نقاهت درد به مدت طولانی تری را تحمل می کنند.
  2. پارگی واژن: یکی دیگر از مواردی که مادران را در خصوص زایمان طبیعی نگران می کند پارگی واژن هنگام خارج کردن نوزاد و بی اختیاری مدفوع است. برای خارج شدن نوزاد گاهی پزشک در قسمت پرینه برش بسیار کوچکی می زند که پس از زایمان ترمیم می شود اما در مواردی ممکن است این برش بزرگ باشد و پزشک برای بسته شدن آن بخیه بزند. در مورد بی اختیاری ادرار باید بگوییم که اختلالی به این صورت برای فرد پیش نخواهد آمد.

نوع درد در زایمان به چه صورت است؟

در مورد درد زایمان دو تعریف مجزا وجود دارد. درد و رنج دو موردی هستند که در زایمان طبیعی با آن ها مواجه خواهیم بود. دردی که مادر در زایمان طبیعی تحمل می کند مربوط به انقباضات رحم برای خروج جنین است که باعث ایجاد حس رنج در مادر می شود. در مواردی که نتوان درد مادر را کنترل کرد بیشتر روی کاهش رنج فرد تمرکز می کنیم.

ارزیابی علت درد در زایمان طبیعی

درد مادر با شروع انقباضات اولیه زایمان بوده که نتیجه ی آن انقباضات رحم است. زمانی که این درد زیاد شود به تولد نوزاد نزدیک تر خواهیم شد که در این زمان مادر بیشترین حد درد را تجربه خواهد کرد و جنین باید خارج شود. بنابراین فرد دو مرحله درد را تحمل می کند که در مرحله ی اول درد به علت انقباضات بوده و در مرحله دوم دردی به علت کشش واژن برای خروج جنین از رحم فرد را آزار می دهد. درد ثانویه بیشتر در دهانه رحم و واژن احساس می گردد.

بررسی میزان درد در افراد مختلف

میزان درد زایمان ممکن است در هر یک از افراد متفاوت باشد. همچنین در بسیاری از افراد مشاهده شده است که میزان درد در یک زایمان مادر با زایمان دیگر تفاوت دارد. این موضوع می تواند وابسته به دلایل مختلفی باشد که عبارتنداز:

  • وزن جنین که می تواند درد را افزایش دهد.
  • نوع قرار گیری جنین در رحم مادر

بررسی روش های موثر در کاهش درد زایمان طبیعی

اگر قصد دارید به طور طبیعی زایمان انجام دهید بهتر است از ابتدا در مورد روش های کاهش درد آن و اینکه کدام روش زایمان برای شما مناسب است از پزشک خود سوال کنید. برای کاهش درد زایمان دو روش عمده وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

روش های خانگی

روش هایی که خود فرد می تواند در منزل انجام دهد:

  1. در هفته های آخر بارداری فرد بیشتر پیاده روی کند و یا در منزل راه برو و تحرک داشته باشد.
  2. زمانی که در حال زایمان هستید فضای کافی برای تکان خوردن داشته باشید تا با تغییر وضعیت خود بتوانید درد را کاهش دهید.
  3. مادر باید بتواند با حفظ آرامش در هنگام زایمان نفس عمیق بکشد. این کار به کم شدن درد کمک خواهد کرد.
  4. امروزه ثابت شده است حضور همسر در هنگام زایمان نقش موثری در کاهش درد زایمان دارد و همچنین می تواند با ماساژ بخش پایینی کمر باعث راحت بودن و دلگرمی شود.
  5. گوش دادن به موزیک آرامبخش یا استفاده از کیسسه آب گرم و یخ
  6. گوش دادن به حرف پزشک در دوران بارداری و هنگام زایمان
  7. انجام ورزش هایی که جهت زایمان راحت به مادر در دوران بارداری توسط پزشک آموزشداده می شود.
  8. زایمان در آب که می تواند به صورت وان یا استخر باشد. البته نظر پزشک در این زایمان بسیار حائز اهمیت است.

روش های دارویی

دارو های مختلفی در خصوص کاهش درد زایمان در نظر گرفته می شوند. این دارو ها عبارتند از: اپیدورال، اسپینال و مخدر ها.

ماده ی بی حسی اپیدورال روی قسمت تحتانی کمر تاثیر گذاشته و آن را بی حس می کند. در نتیجه ی این دارو شما در زمان زایمان درد کمتری را تحمل خواهید کرد و یک زایمان راحت خواهید داشت.

زمانی که از این دارو استفاده می کنید ناحیه کمر شما بی حس می شود و نمی تواند راه بروید یا تکان بخورید و به نوعی احساس فلجی دارید اما این موضوع نباید باعث نگرانی شود. پس از اتمام زایمان این بی حسی از بین رفته و به حالت نرمال باز خواهید گشت.

داروهایی که به منظور کاهش درد زایمان استفاده می شوند تماماً مخدر بوده و پزشک باید مادر را قبل از استفاده از این دارو ها درباره ی عوارض آن آگاه سازد.

در ادامه به بررسی عوارض استفاده از این آمپول ها خواهیم پرداخت.

عوارض استفاده از دارو های بی حسی

این دارو ها دارای عوارضی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • افت فشار خون و تب کردن مادر یکی از عوارض این بی حسی هاست که پزشک به مادر آنتی بیوتیک می دهد.
  • ممکن است فرد در محلی که تزریق انجام شده است دچار عفونت شود.
  • افزایش مدت زمان زایمان
  • راحت نفس نکشیدن مادر
  • بی حالی و خواب آلودگی نوزاد
  • کمر درد پس از بی حسی های تزریقی به کمر که باید با گذشت چند روز بر طرف شود.
  • داشتن حالت تهوع که مربوط به مخدر موجود در بی حسی هاست.
  • سر درد های پس از زایمان که ناشی ا همین بی حسی هاست و تا چند روز ادامه دارد.

کلام آخر:

در صورت انتخاب زایمان طبیعی برای خود بهتر است اگر ساکن شهر ارومیه هستید این کار را تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان در ارومیه انجام دهیدو در مورد درد زایمان و یا روش های کاهش درد فقط به پزشک خود اطمینان کنید و تجویز ایشان را جدی بگیرید.

دکتر فرشته دماری یام

متخصص زنان زایمان و نازایی
دوره دیده تخصصی زیبایی زنان؛ نازایی،لاپاراسکوپی و سکسولوژی
انجام هزاران زایمان طبیعی و سزارین
انجام اعمال جراحی زیبایی زنان
مقالات مرتبط
عوارض و خطرات جراحی لابیاپلاستی

عوارض و خطرات جراحی لابیاپلاستی

با اینکه جراحی لابیاپلاستی یک عمل کم تهاجمی و ساده است اما مانند تمام روش‌های جراحی می‌تواند با خطرات و عوارضی همراه باشد. تعدادی از این عوارض کوتاه مدت هستند و با مداخلات ساده درمانی برطرف می‌شوند اما برخی دیگر نیاز...

علت و درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

علت و درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

بی اختیاری ادرار در دوران بارداری  به دلیل اینکه مادران باید به مقابله با وزن روزافزون جنین، رحم و مایعات مرتبط با آن بپردازند. در نتیجه، احتمال بی اختیاری استرسی به طور قابل توجهی در طول یک بارداری نه ماهه افزایش می...

آیا تیروئید باعث ناباروری می شود ؟

آیا تیروئید باعث ناباروری می شود ؟

کم کاری تیروئید علت اصلی مشکلات ناباروری در زنان است. عملکرد کم تیروئید یکی از دلایل اصلی مشکل در رسیدن و حفظ بارداری است. این یکی از شایع ترین علل ناباروری است و بسیاری از زنان متوجه این موضوع نیستند. بیماری های...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب