دکتر فرشته دماریام » بیماری های زنان » از تشخیص تا درمان آندومتریوز
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

از تشخیص تا درمان آندومتریوز

آندومتریوز یکی از بیماری ها زنان است که میزان ابتلای آن یک در چهار نفر است. زمانی که غده های آندومتریال وبستره رحم خارج از آن رشد کنند این بیماری نمایان می شود. این بیماری در ناحیه لگن فراگیری بیشتری دارد. زمانی که فرد به آندومتریوز مبتلا ی شود میزان بیشتری مخاط از رحم خارج می گردد. آندومتریوز یک بافت است که می تواند در هر قسمت از بدن تولید شود اما هرگز نمی تواند در طحال تولید گردد. آندومتریوز به میزان زیادی در قسمت پشتی تخمدان ها وجود دارد. زمانی که فرد در دوران قاعدگی قرار دارد به دلیل خونریزی این قسمت این افراد با درد بیشتری روبرو هستند. شیوع این بیماری هنوز مشخص نیست اما دانشمندان میزان شیوع را 1 الی 10 درصد تعیین کرده اند. این بیماری در سنین 25 تا 40 سال بیشتر دیده می شود و در 5 تا 35 درصد بیماران ممکن است عوارض ناخوشایندی مانند نازایی داشته باشد.

مراحل رشد آندومتریوز

برای این که درباره مراحل رشد آندومتریوز بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنم فیلم زیر از دکتر دماری یام، بهترین متخصص زنان و زایمان ارومیه را مشاهده نمایید:

علائم بیماری آندومتریوز

یکی از مشکلات تشخیصی این بیماری این است که بدون علائم می باشد اما گاهی می تواند دارای علائم زیر باشد:

  • درد لگن: درد در ناحیه لگن یکی از مهم ترین و آشکار ترین علائم آندومتریوز است که در مراحل اولیه ی بیماری خود را نشان می دهد. با گذشت زمان این درد افزایش می یابد و در دوران قاعدگی و قبل از آن سبب درد زیاد و گرفتگی عضلات لگن می شود. این درد تقریبا چند روز بعد از عادت ماهانه قطع می شود.
  • درد داشتن در عادت ماهیانه
  • بیشتر بودن خونریزی در زمان پریود و حتی لکه بینی در بین دو عادت ماهانه
  • تحمل درد هنگام برقراری رابطه جنسی و بعد از آن و احساس گرفتگی در هنگام برقراری رابطه
  • اسهال یا یبوست
  • درد هنگام ادرار کردن یا هنگام معاینه لگن
  • مبتلا شدن به نازایی
  • نفخ، تهوع و خستگی در زمان پریود

علائم آندومتریوز معمولا  در زمان بارداری و یائسگی قطع می شوند زیرا این علائم با پریود بروز می کنند و فرد در این دوران پریود نمی شود که علائمی داشته باشد.

عواملی که ابتلا به بیماری آندومتریوز را افزایش می دهد


بیماری آندومتریوز ممکن است در هر سنی بروز کند اما یک سری عوامل هستند که در بروز آندومتریوز تاثیر دارند و درصد ابتلا به آن را افزایش می دهند این عوامل عبارتند از:

  • این عارضه در افرادی که در رده سنی 30 تا 40 سال هستند و باردار نشده اند بیشتردیده می شود.
  • افرادی که در ژنتیک خانواده سابقه ابتلا به این بیماری را دارند.
  • کسانی که مشروبات الکلی یا کافئین زیادی مصرف می کنند.
  • افرادی که در روز فعالیت ورزشی ندارند.
  • کسانی که به بیماری هایی مانند آسم، آلرژی، سرطان تخمدان، سرطان سینه و بیماری خود ایمنی مبتلا هستند.

علت  بیماری آندومتریوز

این موضوع عامل اصلی ایجاد آندومتریوز است. در این حالت در زمان قاعدگی خون از بدن خارج نمی شود در این حالت لوله های رحمی به آندومتر کمک می کنند تا وارد لگن شود. این عامل سبب شروع خونریزی می شود. اما این کمک لوله های رحمی باعث ابتلا به آندومتریوز می شوند.

یکی از عوامل ایجاد آندومتریوز این است که سلول های آندومتریوز حفره های لگن و شکم را می پوشانند و در نهایت تبدیل به بافت آندومتر می شود که آندومتریوز را در فرد ایجاد می کند.

در برخی افراد زمانی که به دلیل انجام سزارین زخم ایجاد می شود ممکن است سلول های آندومتر در ناحیه افزایش یابند و سبب آندومتریوز شود.

سلول های آندومتر می توانند در بدن به وسیله رگ یا مایع لنفاوی جابجا شده و به قسمت های مختلف بدن بروند.

ضعف سیستم ایمنی می تواند عامل مهمی برای ابتلا به آندومتریوز باشد زیرا در این حالت سیستم ایمنی فرد بافت آندومتر تشکیل شده در خارج رحم را تشخیص نداده و نمی تواند آن را از بین ببرد.

ارتباط آندومتریوز با نازایی

آندومتریوز زمانی که اتفاق می افتد خون قاعدگی به داخل لوله های رحمی باز می گردد و اگر در این منطقه شرایط ژنتیکی مساعد باشد سلول های ایمنی نمی توانند با این بافت ها مبارزه کنند و آن ها را از بین ببرند و در نتیجه سبب رسوب آندومتریوز می شود. این بافت ها رشد می کنند و به دلیل تهاجمی بودنشان به تخمدان ها وارد شده و سبب از بین رفتن قسمتی از آن ها می شوند. در نتیجه در بارداری اختلال ایجاد می شود.

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد ناباروری در اثر آندومتریوز است آسیبی است که این بافت به لوله های رحمی وارد می کند. زیرا تخمک های بارور از لوله های رحم عبور می کنند اما در این بیماری این لوله ها ماهیت موجی شکل خود را از دست می دهند یا در اثر آندومتر دچار چسبندگی می شوند و این عامل سبب نرسیدن تخمک ها به مقصد و ناباروری می شود.

همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار مخاطی است که از بافت ها ترشح می شود و می تواند عملکرد تخمک ها را دچار اختلال کند.

تشخیص بیماری آندومتریوز


برای تشخیص بیماری آندومتریوز پزشک مراحل زیر را پیش می گیرد. مراحل عبارتند از:

  1. پرسیدن سوالاتی از بیمار در خصوص علائم و سابقه ی خانوادگی ابتلا به بیماری و در مورد پریود
  2. معاینه کردن ناحیه لگن و بررسی تمام قسمت های تحتانی بدن
  3. گاهی لازم است برای تشخیص بهتر پزشک تصویر برداری هایی مانند سونوگرافی و یا ام آر آی انجام دهد زیرا ممکن است بیمار به کیست تخمدان نیز مبتلا باشد.
  4. گاهی پزشک به بیمار دارو هایی تجویز می کند که فرد اگر با این دارو ها بهتر شود نشان دهنده آندومتریوز است و در غیر این صورت بیماری دیگری دارد که باید تشخیص داده شود.
  5. برخی پزشکان برای تشخیص آندومتریوز لاپاروسکوپی را پیشنهاد می دهند. این کار از طریق وارد کردن لوله های نازک از طریق ایجاد برش در شکم انجام می شود. لاپاراسکوپ دارای دوربین در سر لوله ها می باشد که باعث مشاهده ناحیه در مانیتور می گردد. اگر در این معاینه بافت یا کیست خونی دیده شود پزشک اقدام به خارج نمودن آن می کند.

درمان بیماری آندومتریوز

این بیماری ممکن است با توجه به شدت آن درمان های مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

دارو های ضد درد و مسکن یا دارو های هورمونی

دارو های مسکن می توانند درد ناشی از آندومتر را کاهش دهند. همچنین دارو های هورمونی می توانند سبب افزایش یا کاهش هورمون ها شوند که با افزایش ضخامت آندومتر باعث ایجاد خونریزی در دوران قاعدگی می شود. این خونریزی سبب کم شدن بافت آندومتر می شود.

جراحی

کسانی که به بیماری آندومتر مبتلا هستند و قصد بارداری دارند می توانند با جراحی  آندومتریوز را بدون وارد کردن آسیب به رحم و تخمدان بردارند.

روش کمک باروری

استفاده از روش های درمان ناباروری وهمچنین لقاح آزمایشگاهی می تواند برای بارداری گزینه ی مناسبی باشد و نیازی به انجام جراحی نباشد.

هیستروکتومی

در بعضی از بیماران آندومتریوز شدید بوده و نیاز است رحم و تخمدان از بدن خارج شوند. اما پس از این روش نیز بیمار باید تحت نظر باشد زیرا استروژن نیز به تنهایی می تواند اگر آندومتریوزی باقی مانده باشد آن را تحریک کند. بعد از انجام هیسترکتومی فرد نمی تواند باردار شود.

دکتر فرشته دماری یام

متخصص زنان زایمان و نازایی
دوره دیده تخصصی زیبایی زنان؛ نازایی،لاپاراسکوپی و سکسولوژی
انجام هزاران زایمان طبیعی و سزارین
انجام اعمال جراحی زیبایی زنان
مقالات مرتبط
خشکی واژن و راهکارهای درمانی فوری

خشکی واژن و راهکارهای درمانی فوری

خشکی واژن به چه علت به وجود می آید؟ آیا سریع ترین راهکار های درمانی را می دانید؟ در این مقاله قصد داریم به درمان خشکی واژن و هز آنچه به این موضوع مربوط است بپردازیم. آیا خشکی واژن از علائم یائسگی است؟ به این اختلال...

تست پاپ اسمیر چیست و چرا انجام می‌شود؟

تست پاپ اسمیر چیست و چرا انجام می‌شود؟

تست پاپ اسمیر نوعی غربالگری تشخیصی مخصوص بانوان برای سرطان رحم و بررسی عوامل ایجاد کننده سرطان گردنه رحم است. این غربالگری باوسیله ی نمونه برداری از رحم انجام می شود. این نمونه پس از انتقال به آزمایشگاه مورد بررسی قرار...

درمان بی اختیاری ادرار در بانوان

درمان بی اختیاری ادرار در بانوان

درمان بی اختیاری ادرار در بانوان چگونه امکان پذیر است؟ آیا بی اختیاری ادرارا درمان دائمی دارد؟ در این مقاله از سایت دکتر فرشته دماری یام قصد داریم به راهکار های درمانی در حوزه درمان بی اختیاری ادرار در زنان با معرفی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب