دکتر فرشته دماریام » بیماری های زنان » سرطان رحم را بشناسید
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

سرطان رحم را بشناسید

سرطان رحم (آندومتر) یک سرطان شایع است که بر سیستم تولید مثل زنان تأثیر می گذارد. این در خانمهایی که یائسه شده اند بیشتر دیده می شود.

سرطان می تواند روی رحم ، اندام توخالی و به شکل گلابی محل رشد کودک تأثیر بگذارد. رحم با یک بافت خاص به نام آندومتر پوشانده شده است. هنگامی که سرطان در این پوشش رشد می کند ، آن را سرطان آندومتر می نامند. بیشتر سرطان های رحم سرطان آندومتر است.

در صورت عدم درمان ، سرطان آندومتر می تواند به مثانه یا راست روده گسترش یابد ، یا به واژن ، لوله های رحمی ، تخمدان ها و اندام های دورتر گسترش یابد. خوشبختانه ، سرطان آندومتر به آرامی رشد می کند و با معاینات منظم ، معمولاً قبل از گسترش خیلی زیاد پیدا می شود.

علائم سرطان رحم

شایعترین علامت سرطان رحم خونریزی واژینال غیر طبیعی است. اگر دوران یائسگی را پشت سر گذاشته اید، هرگونه خونریزی واژینال غیر طبیعی تلقی می شود.

اگر هنوز یائسه نشده اید، خونریزی غیرطبیعی ممکن است شامل پریودهای بسیار شدید یا خونریزی بین پریود باشد.

آندوتریوز

آندوتریوز

چه موقع به پزشک عمومی مراجعه کنیم

در صورت مشاهده هرگونه خونریزی غیرمعمول از واژن، در اسرع وقت به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگرچه بعید است ناشی از سرطان رحم باشد، اما بهتر است مطمئن باشید.

پزشک عمومی در مورد علائم شما سوال می کند و یک معاینه داخلی را ارائه می دهد. در صورت لزوم برای انجام آزمایشات بیشتر، شما را به متخصص ارجاع می دهند تا مشكل جدی را رد كنند.

انواع سرطان رحم

بیشتر سرطان های رحم از سلولهای تشکیل دهنده پوشش رحم (آندومتر) شروع می شوند. به همین دلیل است که غالباً سرطان رحم را سرطان آندومتر می نامند.

در موارد نادر، سرطان رحم می تواند از دیواره عضله رحم شروع شود. به این نوع سرطان سارکوم رحم گفته می شود و ممکن است به روش دیگری درمان شود.

سرطان رحم جدا از سایر سرطان های سیستم تولید مثل زنان مانند سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم است.

چرا سرطان رحم اتفاق می افتد؟

به طور دقیق مشخص نیست که چه چیزی باعث سرطان رحم می شود، اما موارد خاص می توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند.

یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به سرطان رحم، سطح بالاتر هورمونی به نام استروژن در بدن شما است.

تعدادی از موارد می توانند سطح استروژن شما را بالا ببرند، از جمله چاقی. همچنین با استفاده طولانی مدت از داروی سرطان پستان تاموکسیفن، خطر ابتلا به سرطان رحم کمی افزایش می یابد.

پیشگیری از سرطان رحم همیشه ممکن نیست، اما تصور می شود برخی موارد خطر شما را کاهش می دهند. این شامل حفظ وزن سالم و استفاده طولانی مدت از برخی از انواع پیشگیری از بارداری است.

علائم و نشانه ها سرطان رحم

زنان مبتلا به سرطان رحم ممکن است علائم یا نشانه های زیر را تجربه کنند. گاهی اوقات، زنان مبتلا به سرطان رحم هیچ یک از این تغییرات را ندارند. یا، ممکن است برخی از این علائم در بیماری های دیگری نیز دیده شود.

خونریزی، لکه بینی یا ترشحات غیرمعمول از واژن. برای زنان قبل از یائسگی، این شامل منوراژی است که یک خونریزی غیرطبیعی شدید یا طولانی مدت است و یا خونریزی غیرطبیعی رحمی (AUB) است.

علائم سرطان رحم

علائم سرطان رحم

نتایج غیر طبیعی حاصل از آزمایش پاپ اسمیر

 درد در ناحیه لگن

شایع ترین علامت سرطان آندومتر خونریزی غیرطبیعی از واژن است، از جریان آبکی و رگه ای خون گرفته تا جریانی که حاوی خون بیشتری است. خونریزی از واژن در دوران یائسگی یا بعد از آن اغلب نشانه وجود یک مشکل است.

اگر نگران هر تغییری هستید، لطفاً با پزشک خود صحبت کنید. پزشک علاوه بر سوالات دیگر، از شما سوال می کند که چه مدت و چند وقت یک بار علائم را تجربه کرده اید. این مکالمه به شما کمک می کند تا علت مشکل را تشخیص دهید.

در صورت تشخیص سرطان رحم، تسکین علائم همچنان بخش مهمی در مراقبت و درمان سرطان است. این را می توان مراقبت تسکینی یا مراقبت حمایتی نامید. این بیماری اغلب بلافاصله پس از تشخیص شروع می شود و در طول درمان ادامه می یابد. در مورد علائمی که تجربه می کنید، از جمله علائم جدید یا تغییر علائم، حتماً با بهترین متخصص زنان در ارومیه مشورت کنید.

درمان سرطان رحم

متداول ترین روش درمان سرطان رحم، برداشتن رحم توسط جراحی (برداشتن رحم) است.

جراحی رحم در مراحل اولیه می تواند سرطان رحم را درمان کند اما شما دیگر نمی توانید باردار شوید. جراحی برای سرطان رحم نیز احتمالاً شامل برداشتن تخمدان ها و لوله های رحمی است.

رادیوتراپی یا شیمی درمانی نیز گاهی اوقات انجام می شود.

اگر هنوز در دوران یائسگی نیستید و هنوز دوست دارید بچه دار شوید، ممکن است از نوعی هورمون درمانی (پروژستوژن) استفاده شود.

حتی اگر سرطان شما پیشرفته باشد و احتمال بهبودی آن کم باشد، باز هم درمان می تواند به تسکین علائم و طولانی شدن عمر کمک کند.

سرطان رحم

سرطان رحم

زندگی با سرطان رحم

زندگی با سرطان چالش برانگیز است و سرطان رحم می تواند از طریق روش های خاصی بر زندگی شما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، در صورت انجام برداشتن رحم، خصوصاً در صورت برداشتن تخمدان ها، ممکن است زندگی جنسی شما تحت تأثیر قرار گیرد. ممکن است داشتن رابطه جنسی از نظر جسمی دشوارتر باشد و همچنین میل جنسی کمتری داشته باشید.

شاید برای شما مفید باشد که با دیگران از جمله اعضای خانواده، همسرتان یا سایر افراد مبتلا به سرطان رحم در مورد شرایط خود صحبت کنید،

 

 

دکتر فرشته دماری یام

متخصص زنان زایمان و نازایی
دوره دیده تخصصی زیبایی زنان؛ نازایی،لاپاراسکوپی و سکسولوژی
انجام هزاران زایمان طبیعی و سزارین
انجام اعمال جراحی زیبایی زنان
مقالات مرتبط
خشکی واژن و راهکارهای درمانی فوری

خشکی واژن و راهکارهای درمانی فوری

خشکی واژن به چه علت به وجود می آید؟ آیا سریع ترین راهکار های درمانی را می دانید؟ در این مقاله قصد داریم به درمان خشکی واژن و هز آنچه به این موضوع مربوط است بپردازیم. آیا خشکی واژن از علائم یائسگی است؟ به این اختلال...

تست پاپ اسمیر چیست و چرا انجام می‌شود؟

تست پاپ اسمیر چیست و چرا انجام می‌شود؟

تست پاپ اسمیر نوعی غربالگری تشخیصی مخصوص بانوان برای سرطان رحم و بررسی عوامل ایجاد کننده سرطان گردنه رحم است. این غربالگری باوسیله ی نمونه برداری از رحم انجام می شود. این نمونه پس از انتقال به آزمایشگاه مورد بررسی قرار...

درمان بی اختیاری ادرار در بانوان

درمان بی اختیاری ادرار در بانوان

درمان بی اختیاری ادرار در بانوان چگونه امکان پذیر است؟ آیا بی اختیاری ادرارا درمان دائمی دارد؟ در این مقاله از سایت دکتر فرشته دماری یام قصد داریم به راهکار های درمانی در حوزه درمان بی اختیاری ادرار در زنان با معرفی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب